Department of Hindi
वर्ष की स्थापना: 1942
लक्ष्य
- हिन्दीतर क्षेत्र के छात्रों में हिन्दी को बढ़ावा देना:
- हिन्दी भाषा की प्रासंगिकता और महत्व को समझाना।
- हिन्दी शिक्षण को बढ़ावा देने के लिए विभिन्न पहल करना।
- निर्धारित पाठ्यक्रम में सहशिक्षण जैसी शैक्षणिक योजनाओं को एकीकृत करना:
- पाठ्यक्रम में सहशिक्षण और अन्य शैक्षणिक योजनाओं को शामिल करना।
- शैक्षणिक दृष्टिकोण को बेहतर बनाने के लिए इन योजनाओं का उपयोग करना।
- अर्जक रोजगार की सुविधा के लिए छात्रों में कार्यालयी हिन्दी के प्रति बढ़ावा देना:
- छात्रों को कार्यालयी हिन्दी की महत्वता और उपयोगिता के बारे में जानकारी देना।
- रोजगार प्राप्त करने में सहायता के लिए कार्यालयी हिन्दी कौशल विकसित करना।
- सरकारी, गैर-सरकारी विभाग एवं औद्योगिक संस्थाओं के सहयोग से कार्यालयी हिन्दी के महत्व को बढ़ावा देना:
- विभिन्न विभागों और संस्थाओं के सहयोग से कार्यालयी हिन्दी को प्रोत्साहित करना।
- कार्यालयी हिन्दी की उपयोगिता को विभिन्न क्षेत्रों में मान्यता दिलाना।
- युवाओं में बहुभाषा एवं बहुसंस्कृति के प्रति रुचि जागृत करना:
- युवाओं को बहुभाषा और बहुसंस्कृति के महत्व को समझाना।
- सांस्कृतिक विविधता और भाषाई समृद्धि को बढ़ावा देना।
Facilities
7+
NUMBER OF FACULTY
2424+
NUMBER OF STUDENTS
Name of the Courses Offered | Course Code | No. of Times Offered During the Year | Duration of Course | Number of Students Enrolled | Brochure/ List of Participants |
---|---|---|---|---|---|
Translation | 1 | 30 | Brochure/Participants List | ||
Mangalore Darshan | 1 | 30 | |||
Drama & Playwright in Hindi | 1 | 30 |
Year | Total No of Students | Pass % | Distinction % | First Class % |
---|---|---|---|---|
2021-22 (I SEM) | 995 | 88.14 | 25.88 | 32.72 |
2021-22 (III SEM) | 916 | 97.81 | 54.46 | 24.55 |
2021-2022 II SEM | 960 | 91.14 | 41.4 | 21.9 |
2021-2022 IV SEM | 887 | 94.8 | 20.1 | 22.3 |
2022-2023 I SEM | 1159 | 94.4 | 34.3 | 30.2 |
2022-2023 III SEM | 950 | 96.5 | 49.07 | 28.02 |
2022-2023 II SEM | 1181 | 93.0 | 44.0 | 22.0 |
2022-2023 IV SEM | 952 | 98.0 | 47.0 | 23.0 |
2023-2024 I SEM | 1179 | 11.0 | 27.0 | 15.0 |
2023-2024 III SEM | 1163 | 53.0 | 23.0 | 26.0 |
Papers Presented by the Faculty in Seminars/Workshops | ||||||||
S.No. | Name of the Staff | Name of the Workshop/ Seminar/ Symposium | Title of the Paper | Oral/Poster | Date | Organized By | Level | Link to the Certificates |
1 | Dr. Mahabubali A. Nadaf | Hindi Sahitya me Vruddha Vimarsh | Meharunnisa Parvez ke Samarangan Upnyas me chitrit vruddha jeevan | 7th and 8th June 2024 | University College, Hampankatta Mangaluru | National | View Certificate |
Details of Books and Chapters in Edited Volumes/Books per Teacher During the Year | ||||||||||
Sl. No. | Name of the Teacher | Title of the Book Published | Title of the Chapter Published | Title of the Proceedings of the Conference | Name of the Conference | Year and Month of Publication | ISBN of the Book/Conference Proceeding | Affiliating Institute of the Teacher at the Time of Publication | Name of the Publisher | Google Drive Link to the Cover Page of the Book |
1 | Dr. Mahabubali A. Nadaf | VYAKARANA MANJUSHA | - | - | - | June 2024 | 978-81-975951-3-4 | At Aloysius (Deemed to be University), Mangaluru | At Aloysius Prakashan, Mangaluru | View Cover Page |
Name | Details | Link for Certificate/Photo |
---|---|---|
Prerna - Govind Thapa Chetry, Lilu Kumari Rajak | Assistant Professor Stage 1 | Certificate/Photo |
Prerna (2023) & Shyala Pinto | Assistant Professor Stage 2 | |
Hindi Pakhwada 2023 - Lilu Kumari Rajak & Govind Chetry | Assistant Professor Stage 1 | Certificate/Photo |
Workshop - Hindi in South India - Lilu Kumari Rajak | Assistant Professor Stage 1 | Certificate/Photo |
Workshop on Translation - Dr. M. A. Nadaf | Associate Professor | Certificate/Photo |
Workshop on Patrakarita - Dr. M. A. Nadaf | Associate Professor | Certificate/Photo |
Author Reader Meet - Dr. Mukund Prabhu | Professor | Certificate/Photo |
Hindi Kavya Lekhan Karyashala - Dr. Mukund Prabhu | Professor | Certificate/Photo |
Name | Details | Link for Certificate/Photo |
---|---|---|
Lilu Kumari Rajak | Assistant Professor Stage 1 | Certificate/Photo |
Awards, Presentation, Book etc. | Certificate/Photo |